- Home
- Over GGMD
- Organisatie
- Kwaliteit
Kwalitatieve zorg en ondersteuning
GGMD vindt kwalitatieve zorg belangrijk en voert deze uit binnen de sector geldende zorgprogramma’s en kwaliteitseisen. De keurmerken waar GGMD aan voldoet zijn het HKZ-kwaliteitskeurmerk, het Keurmerk Kortdurende GGZ 2025 en het Kwaliteitskader auditief/communicatief SIAC.


HKZ-Kwaliteitskeurmerk
GGMD heeft het HKZ-Kwaliteitskeurmerk. Dat betekent dat we goed georganiseerd zijn en werken met ervaren medewerkers. We zetten de zorg voor cliënten op de eerste plaats.
We voldoen aan de kwaliteitseisen wat betekent dat GGMD…
- goed georganiseerd is,
- cliënten centraal stelt,
- cliënten snel en effectief helpt,
- deskundige en ervaren medewerkers in dienst heeft en
- continu werkt aan verbetering van de dienstverlening.

Keurmerk Kortdurende GGZ 2025
GGMD voor Doven en Slechthorenden voldoet aan alle normen van het Keurmerk Kortdurende GGZ 2025. Daarmee maken we bepaalde cliëntbeloftes waar. We spannen ons extra in om ‘de juiste zorg op het juiste moment’ binnen de Kortdurende GGZ te verlenen. We zorgen dat onze cliënten goed geïnformeerd zijn.
Bij GGMD hebben cliënten hebben zelf regie over hun behandeling, we beslissen samen wat het beste is voor jou. Onze zorg is daardoor altijd op jou afgestemd. We werken daarbij samen met andere aanbieders en jouw eigen zorgverleners. We luisteren hoe jij de zorg ervaart en passen onze zorgsystemen en het beleid erop aan.
Cliënttevredenheid
GGMD meet de cliënttevredenheid met behulp van de CQI (Consumer Quality Index). Dit is een meetinstrument waarmee GGMD ervaringen van cliënten in kaart kan brengen. In 2023 is GGMD gewaardeerd met een 8,5.
In 2024 waardeerden cliënten GGMD gemiddeld met een:
- 8,1 als (totaal) “cijfer voor de behandeling”.
- 9,1 bij vragen over “Bejegening”.
- 8,2 bij vragen over “Informatie behandeling”.
- 8,5 bij vragen over “Samen beslissen”
- 8,1 bij vragen over “Uitvoering behandeling”.
Wat betreft de Kortdurende ggz:
- 8,3 als (totaal) “cijfer voor de behandeling”.
- 9,4 bij vragen over “Bejegening”.
- 8,4 bij vragen over “Informatie behandeling”.
- 8,8 bij vragen over “Samen beslissen”
- 8,2 bij vragen over “Uitvoering behandeling”.
Noot: voor de leesbaarheid is de 5-puntsschaal omgezet in een 10-puntsschaal score.
Het cliënttevredenheidsonderzoek is in 2024 door 29% van de cliënten ingevuld (=584 cliënten).
GGMD vindt het belangrijk om de cliënttevredenheid te meten om te reflecteren op de geleverde zorg en om verbeterpunten vast te stellen. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om het aantal deelnemers aan de tevredenheidsmeting te verhogen. Er zijn nieuwe (ondertitelde) video’s gemaakt zodat de CQi vragen ook beschikbaar zijn in NGT en NmG.

Kwaliteitskader auditief/communicatief SIAC
Het Kwaliteitskader auditief/communicatief SIAC geeft de kwaliteitseisen weer waar een instelling aan moet voldoen om zich een aanbieder van ZG-behandeling auditief/communicatie in de Zorgverzekeringswet te kunnen noemen en dus zo de best mogelijke ZG-zorg te bieden.
“Het Kwaliteitskader SIAC” beschrijft kwaliteitsnormen waarin duidelijk wordt gemaakt wat de eigen beroepsgroep, de cliënt en de maatschappij van GGMD en haar medewerkers mag verwachten.
Deze normen zijn onder te verdelen in Kwaliteitsbevordering en Het afleggen van verantwoording.
Op basis van een zelfevaluatie scoort GGMD, d.d. december 2023, op alle 12 gestelde kwaliteitsnormen een voldoende. Dit is de hoogst haalbare score.
Kwaliteitsstatuut
De Zorgverzekeringswet verplicht alle aanbieders van GGZ om een kwaliteitsstatuut te hebben. Het doel van het kwaliteitsstatuut is dat zowel patiënten als zorgverzekeraars weten:
- welke zorgverleners bij een GGZ-behandeling betrokken zijn en
- welke afspraken over de samenwerking deze zorgverleners hebben.
Bekijk het kwaliteitsstatuut van GGMD.
Heb je andere vragen of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.